torsdag 21 maj 2015

Trädgården i maj!
























































Jag var ute och fotograferade vid kl 6 i morse när temperaturen låg precis över noll och det var ett härligt motljus! Nu har vår zon 4 trädgård riktigt kommit igång. Ni som har följt mig ser säkert att höjden och armeringsnäten i rundeln är borta. Jag tyckte att rundeln var fin som den var men att den krävde för mycket vatten för att kännas hållbar. Så förra veckan fick jag hjälp av en traktorgrävare att kapa bort toppen. Sedan har jag planterat en klotlönn i mitten och satt tillbaka marktäckaren. De vita klematisarna får slingra sig över Waldstenian. Det var häftigare innan men det här blir mer lättskött. Dessutom ville jag ha ett tak mitt i infarten. Här blir klotlönnen helt perfekt! Jag la tillbaka mycket av jorden och resten har jag kört till olika platser i trädgården där det behövde fyllas. Dagen innan rundeln hade jag grävt dike och planterat 30 meter idegranshäck. Kan berätta att min rygg fortfarande inte har återhämtat sig riktigt! Jag älskar att jobba men någon dag mellan de två kraftproven hade varit fint. Men nu är det gjort!

Jag älskar kombinationerna i rabatterna nu. Om bara ett par veckor är det ju helt annorlunda men nu njuter jag av alla nyanser av rost, purpur och rosa. Och alla blommande fruktträd såklart!

I tisdags eftermiddag var jag i Hjo och skissade på en trädgård runt ett riktigt vackert hus! Inte klokt så många fina hus det finns i trästaden. Tänk om fler städer hade varit så fint bevarade! Det var roligt men nu håller jag tummarna för att snart få mitt första riktigt stora designuppdrag. Jag skulle vilja analysera, mäta, beräkna, planera och rita en grym trädgård som jag sedan får genomföra in i minsta detalj genom att leda anläggare och hantverkare. Att få ta fullt ansvar för ett riktigt stort projekt. Det är drömmen just nu!

På tal om Hjo så måste jag berätta vad som hände på vägen hem! Jag mötte en grupp cyklister. De skrämde upp en havsörn som satt och åt i diket. Havsörnen, som ju behöver några vingslag för att få upp höjden, flög mitt framför mig och lyckades precis lyfta över bilen. Men vi hann stirra varandra i ögonen sekunden innan. Vi såg nog ungefär lika förvånade ut! Kan tänka mig att den ledande cyklisten också fick sig en rejäl pulshöjare!

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

3 kommentarer:

  1. Åh vad många vackra bilder du bjuder på. Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk trädgård ni har..
    Det är så vackert nu när allt vaknar till liv, det börjar knoppa och dofta, en tid att försöka stanna upp och njuta :)
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Åh, så mycket fint du har i din trädgård. Kram Susanne

    SvaraRadera