torsdag 26 januari 2017

Mitt grågrönaste inlägg!


När julen är utslängd och solen står så pass högt att de skarpa strålarna skarpsynt träffar varje smutsfläck på fönsterrutorna, eller ännu värre skapar virvlar med avslöjande dammpartiklar i breda kanaler i luften, då är det lätt att önska en förändring. Köpsuget sätter till och man vill ha något nytt, nu! Något vårfräscht, någon dyrgrip, något som lyfter hela inredningen eller ja, byta ut allt! Plånboken är den enda som efterlever nyårslöftet och den är urtunn, grattis! Så dyrgripen (i mitt fall en lampa) får vänta till mitt "inredningskonto" har fyllts på i några månader till. Men något billigare- nya kuddar (det brukar sluta med nya kuddar) eller gardiner eller växter. Men det är här min avsmak för överkonsumtion kommer in.

Behöver jag verkligen en kudde till i soffan? Svaret är såklart JA! just då men det gnager ändå så mycket att jag inte har lust att shoppa trots att jag för några dagar sedan stod och höll i några av de där förhöjarna (i silver). De som skulle lyfta inredningen just nu. Men jag vill inte handla, handla mer, ständigt förnya, ha för mycket saker som måste rensas ut och slänga (det som ingen annan vill ha). Jag har kommit förbi det stadiet och inser att det beteendet inte är hållbart.

Så vad återstår mer än att vänta på en snar födelsedag (för då får man ju önska sig något nytt eller hur)? Jo jag gör såhär:

1 Möblera om! Flytta även runt saker så att de kommer i ett nytt sammanhang. Faktiskt räcker det ofta för att skapa den där känslan av nytt. Och så blir det ordentligt städat bakom soffor och skåp.

2 Köp snittblommor som står länge! Jag är lite trött på alla stora Monstreor som monsterartat växt och tar över hela rummet. Men snittblommor har jag gärna hemma och gärna gröna, tåliga buketter. De på bilden är över en och en halv vecka gamla. Då tänker jag att livslängden kompenserar priset, transporten, växthuset och det där andra som inte är så positivt.

3 Varva material, textur, glans och form så att det händer något i ett stilleben eller möblemang. Återigen handlar det om att flytta om saker så att de lyfter varandra och skapar spänning. Jag älskar riktigt matta ytor. Men det är först i kontrast som det verkligen händer något.

Ha en fin vecka!


Soffa och fåtölj från Ire möbel (superkvalitet). Tamburmajor från Olby design (tillverkar alla sina möbler i Sverige- Skövde närmare bestämt). Snittblommor från Mölltorps handelsträdgård. Fårskinn från ekologiska Karlsbergs gård. Print från Lisa W Breitholtz. 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar