onsdag 21 oktober 2015

Arkitektdag Interior15


Idag bjuder jag på min sammanfattning från Interior15 som genomfördes förra torsdagen med Inredia som självklart nav. Jag bjuder också på dåliga bilder men fokus låg denna dag inte på linsen utan på sammanhanget. Så håll till godo... En mycket inspirerande, rolig och social arkitektdag och jag tackar Ire möbels marknadskoordinator Jennie Linder för inbjudan! Mer om arbetet med Ire möbel en annan gång.

Offecct har tagit fasta på att möblera med gröna växter och med sitt nätta blomsterbord kommer växterna långt bort från fönsterbrädan. Det skapar kontrast, lugn och bättre luft- förutom att det bidrar till rumslighet på en stor yta. Växtvalet är såklart viktigt så att man inte plågar en stackars ljuskrävande rosenskärm!




Det är lätt att glömma vilken tid och energi varje kvalitetsmöbel tarvar. För att inte tala om precision in i minsta detalj!










 Kontor, sammanträdesrum, viloplats, lekrum... Lätt att frakta med sig och blåsa upp där det behövs!



Alla bilder ovan från Offecct!


Hos möbeldesign hänger de gamla mallarna på väggen. Idag görs de digitalt men de i papp används också. Vi tittade också på olika typer av skinn och hur de slipas och lackas.








 Noa Sweden visade bland annat formpressning av olika material och Corian. Diskbänkar och handfat kände jag såklart till sedan tidigare. Men det går att göra mycket häftigt med Corian! Den som ville fick känna på det uppvärmda materialet under ett par minuter. Mitt alster ser ni i förgrunden (jag har en plan för det ock skall visa er i senare inlägg) och bakom det ser ni arbetet som ni kanske kan hitta här framöver.




Det blir såklart lätt att hålla rent med formpressad Corian.


 Förutom Hanna som ni har sett i vårat vardagsrum så gillar jag sköna fåtöljen Dormi väldigt mycket! Allt från Ire möbel.




Jag gillar nätta nyproducerade möbler som funkar till mycket!


En flockad lampskärm från Flex Flock. Här sätter bara fantasin gränsen! Vi fick se allt från cyklar till leksaker. Jag ser framför mig en fondvägg bakom sängen på ett hotellrum!


Tre Sekel fina möbler har fått sällskap av dyna och hylla i vegetabiliskt garvat läder. Snyggt!




Efter middagen visade flera hantverkare upp sitt arbete på Inredia. Möbeltapetseraren Maria Lackner driver Persbo Tapetseri. Här arbetar hon på en meditationspall, designad av Carl Malmsten, tillverkad av Tre Sekel i Tibro 






Det är så häftigt att sitta och titta i ett inredningsmagasin (gärna något publicerat utanför Sveriges gräns), fastna för en möbel och när man kollar upp den så är den framtagen i Tibro! Så mycket kunskap och flexibilitet samlat på en plats. Tack till alla för en fantastiskt intressant och trevlig dag!

Inredia
Ire möbel
FlexFlock
Offecct
Möbeldesign
Noas Sweden
Lundbergs möbler
RM komponenter
Tre Sekel
Karin Hurtig
Material Connexion
Scandiwall

Höll på att glömma dagens roligaste...


Trendstefan föreläste efter lunch om årets och kommande trender. Det är så kul att höra någon mala ner alla trender och tendenser och sätta dem i fack med en talande rubrik. Här var det inte fråga om trötta ögon efter lunch! Bara att le och ryckas med i Stefans rasande tempo och livfulla monolog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar