söndag 26 november 2017

Mitt i målandet











Det känns som om alla hus runt omkring oss har jul redan med slingor i trädgården och stjärnor i fönstren medans det är oktober hemma hos oss. Rostiga toner av prydnadsgräs och hortensia står i vaserna och dörren gapar tom utan krans. Jag är säkert inte ensam om att inte ha hunnit med och anledningen till att jag inte ens funderat på att det är advent snart är såklart att vi målar om. Vi målar golv på övervåningen med allt det innebär. Vi sover mitt i röran efter att i tre veckor ha krymp ihop alla saker på färre och färre platser. Golvfärgen ska härda i fem dygn och innan det är målat ska ALLT plockas ut, tvättas, slipas... Och då har vårt nya sovrum fått målade väggar för helt plötsligt såg jag dem i nytt ljus och kakelugnen har också fått en översyn. Ja ni vet det ena leder till det andra och det blir bara mer och mer jobb. Ett rum tar tre dagar att måla med grundfärg och färdigfärg med tio timmars torktid.

Det som är kul (förutom resultatet) är alla väggar som har kommit fram när vi burit ut garderoberna, som den här med murstocken som har fantastiskt fin färg. Här står kaxiga vasen Pallo från Skrufs som i år lanserats i svart, på ett bord från Ire möbel. I bakgrunden syns nya golvfärgen mussla från Alcro designers som vi har valt till hela övervåningen. Väggfärgen heter krita och det är så skönt med en ljus kittfärgad efter åren med mörkblå och grå väggar. Den grå på panelen heter silverpil och är från när vi flyttade in 2008. Allt från Alcro.

Nu är det dags för nästa strykning. Ha en fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar