söndag 2 november 2014

Allt om Trädgård





Jag är månadens läsare i tidningen som är ute nu. Jag lär mig alltid nytt och får inspiration från Allt om Trädgård! Här är frågorna jag fick från redaktionen.

Berätta om dina färdiga och pågående projekt i trädgården!
Jag har alltid varit intresserad av inredning och design. Så när vårt hus hade genomgått en grundlig renovering och var klart att flytta in i blev jag rastlös och kände en tomhet trots att jag var nöjd. Vi hade förälskat oss i själva huset och läget men inte tittat åt trädgården. Trädgården bestod av en enorm yta med klippt gräs, som nu dessutom till stora delar var uppgrävd till förmån för vatten, avlopp, el och jordvärmeledningar. Några gamla fruktträd, en vit syrenhäck och en berså fanns också och dem uppskattade vi! Allt eftersom växte mitt intresse för trädgården. Först i syfte att göra marken funktionell med vägar, en rundel och gångar fram till husets ingångar. Jag gjorde en långsiktig plan för tomten i syfte att prioritera rätt. Det skulle vara överskådligt och säkert för våra små barn. Det skulle vara hållbart och resurserna skulle fördelas på flera år. Det kostar mycket i både kronor och ryggskott att anlägga en trädgård. Vi har följt planen i stort så här långt. Så staket med inbjudande grindstolpar står på plats, jag har pallkragar för odling, en jordkällare förvandlades till rabatt, en lekstuga och trädgårdsbod har byggts, flera träd har planterats och en kompost anlagts. Rundeln funderade jag länge på innan vi anlade. Jag ville ge lite höjd åt växterna och en dimension till. En kulle krävdes upp och runt om den la vi sten från stranden. Jag använde armeringsnät för att skapa en låg spalje, 30 cm över markytan. Det gör att vita klematis svävar över en matta av Waldstenia från juli och en bra bit in på hösten. För att skydda klematisens rötter skuggar jag med funkia och daggkåpa. Och för att väva ihop till en mjuk enhet har jag planterat vit blodnäva. Det var ett experiment med tanke på lutningen och den starka solen mitt på tomten men jag är supernöjd. Just nu lägger min man gatsten runt alla gångar och vägar. Det är massor med jobb men blir så himla fint! Jag fotograferar och dokumenterar det som händer i trädgården.

Odlar du något ätbart förutom frukt och bär? 
Jag odlar grönsaker och lite potatis. Men frukt och bär tar mest plats. Jordgubbar, smultron och amerikanska blåbär. Flera sorters olika sallad, lök, sockerärter, morötter samt de vanligaste kryddörterna finns i pallkragar. Eftersom vi fiskar kräftor i Vättern går det år många dillkronor! Dill är för övrigt min absoluta favorit!
Vad odlar du helst?

Perenner! Trotjänare som jättedaggkåpa och nävor har en sådan imponerande livskraft! Och de finns med som en bas under hela säsongen. De tidiga perennerna som fänrikshjärta, löjtnanshjärta, pioner och aklejor har romantiska blå och rosa toner som harmoniserar med alla blommande fruktträd. I juli övergår rabatterna i vitt med den helvita rundeln med blodnäva, funkia och klematis ’Miss Bateman’. Vita rosorna ’ Iceberg’ och Honungsrosen ’Rosa Helenae’ blommar också. I augusti har vi en färgglad palett med alla Dahlior. När luften blir kyligare älskar jag de varma tonerna från katsura, alunrot, rosenflockel och blodröd solros!

Vad skulle du vilja sätta igång med härnäst?
Åh, det är så mycket! Jag vill verkligen utveckla odlandet av ätbart! Jag är så trött på alla gifter i maten och att den näringsmässigt är urholkad. Så länge vi inte har ett växthus känner jag att det skulle vara realistiskt att odla allt som vi vill ha under åtminstone juli till september. Och så vill jag köpa ekologiska frön hädanefter. Jag tar vara på en del i trädgården men är ju sugen på att prova nya sorter nästa säsong. Jag skulle vilja ha ett växthus och mer struktur i trädgården. Jag vill utbilda mig till både trädgårdsdesigner och inredningsarkitekt och göra det jag brinner för till mitt yrke!

Trädgården hamnar i zon 4 men är å andra sidan väldränerad.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att vara med i tidningen;).....och trädgårdsdesigner lät väldigt kul, det skulle jag också vilja vara (men det skulle man ha läst till för en herrans massa år sedan, hihi)....ha en trevlig kväll!
    Kram bia

    SvaraRadera