lördag 14 februari 2015

Alla- hjärtans- baka! Paleo- kladdkaka!

Här är mitt favorit recept på lyx just nu. Utan socker, gluten, mjölk och E- ämnen. Med ekologiska produkter och bakpulver som är ett val jag har gjort, att vi kan äta ibland. Grädde till är jättegott och funkar ju om man äter LCHF men inte paleo (paleolitiskt kost= stenålderskost). Oavsett vilka matval man gör så är den jättegod!!! Våra tjejer älskar den och vet inte om att den är "speciell". Dessutom känns det fint att de kan frossa i något som knappt förändrar deras blodsocker!*

 Du behöver:
4 dl cashewnötter
12 urkärnade dadlar
4 tsk pepparkakskrydda
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl mandelmjölk

Mandelmjölk finns att köpa från kyldisken. Men bäst är hemmagjord. 1 dl mandel läggs i 1 l vatten i 8 h. Mixa och sila av!


Sätt ugnen på 175 grader C. Mixa nötter, dadlar och krydda i en matberedare. Knäck i äggen och övriga ingredienser. Mixa ordentligt. Häll smeten i en form och ställ i ugnen. 20 minuter för kladdig och 30 min för mer sockerkakskoncistens. Men alla ugnar är olika så prova... Men kladdigt är gott! Låt svalna!

Idag får ni två alla- hjärtans-dag presenter av mig! Båda ligger mig varmt om hjärtat.



*Enligt min mycket duktiga kostrådgivare och vän som har gjort prov och försök på olika rätter.

1 kommentar: