tisdag 23 april 2019

Pergolaprojekt


En pergola i trädgården är härligt! Det är inte så ofta jag eller rättare sagt vi hinner med projekt hos oss själva men den här påsken hade vi ett mål. Här har jag börjat rita upp hur jag har tänkt mig. Men jag har också lagt till "väggar" runt stora delar för att skapa rumslighet. Vi mår bättre av att ha stöd i ryggen och se långt framför oss enligt  Feng shui och nyttan av gröna miljöer forskar bland annat Lunds universitet på. En pergola eller sittplats i trädgården kombinerar ju ofta just det- trygg plats och grönska. Väggarna är spaljéer för klätterväxter och de är utformade på samma sätt som spaljéerna i pergolan med 450 mm spjälor. Att repetera former, dimensioner eller färger är bra för att skapa en helhet men ändå låta varje projekt vara unikt. Jag gillar limträ och både de och spjälorna återkommer i både pergola och carport. Vårt staket vid infarten har samma dimensioner som carport och pergola men är vitt som huset.

Jag gjorde en rabatt till en kund för någon vecka sedan. De har också vitt hus och jag blev så nöjd att jag nog kopierar den här hemma. De rosa och vinröda växterna är precis vad vår trädgård behöver. De får sedan sällskap av klätterhortensia med vita flata blommor mot mörkröda falufärgen. Ja det var det vi gjort och planerat i påsk. Jag hoppas att du har haft lika trevligt som jag. Nu ska jag gå ut och stryka på lager nummer två av slamfärgen så att den hinner torka innan kvällen. Och så snart det är "färdigt" lovar jag att visa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar