söndag 16 augusti 2015

Supergott fika med blåbär- socker, mjölk och glutenfritt!


Igår ville jag göra en extra god kaka till min älskade man som fyllde år. Han är inte lika petig som jag  men nu var det ju jag som bakade. Och då blev det fritt från gluten, mjölkprodukter och socker. Ett experiment som blev riktigt lyckat! Servera grädde till om du vill!

Sätt ugnen på 175 grader

Mixa 
10 färska dadlar utan kärnor
1 dl cashewnötter
3 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljpulver

tillsätt och mixa
1 dl mandelmjölk
3 eko ägg
1 tsk bakpulver

tillsätt och mixa (snabbt som attan för att inte förstöra alla bär)
ca 2 dl färska blåbär

Häll i form och grädda 20 minuter för kladdkaka och 30 min för mer sockerkakskoncistens! Går också fint att hälla i muffinsformar och grädda kortare tid!

Ät när den svalnat! Dag två är den lite blöt men fortfarande smarrig!


1 kommentar: