måndag 5 maj 2014

If you can´t beat them- eat them!


Äntligen en måltid från trädgården! När min mamma hälsade på senast kokade hon en underbar soppa på nässlor! If you can´t beat them- eat them! I morgon blir det Kirskålssallad!

Så här gör du:

  1. Skölj nässlorna noga, ta bort rötter och grova delar.
  2. Koka upp hälften av vattnet och salta lätt. Lägg i nässlorna, koka 5 minuter. Sila av kokvattnet och spar det. Hacka nässlorna fint.
  3. Fräs smör och mjöl i en kastrull och späd med nässelspadet. Smula ner buljongtärningarna och späd med resten av vattnet. Koka ett par minuter. Tillsätt nässlorna och grädden. Smaka av soppan med salt.
  4. Servera den nykokt med en ägghalva i tallriken. Strö över lite gräslök.

Ingredienser till 4 personer:

  • ca 2 l nyplockade, späda nässlor
  • ca 1 l vatten
  • salt
  • 1 msk smör
  • 3 msk mjöl
  • 2 hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljongtärningar för vegetarisk
  • 1 dl grädde
  • 2 msk hackad gräslök
  • 4 ägghalvor till servering 


6 kommentarer:

  1. Har ju bara hört att detta är sååå himla gott, men har aldrig provat. Vad skulle du säga att det påminner om?
    Spännande!
    Ha en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. 99% spenat! Och det är verkligen gott, nyttigt, gratis och så finns det ju inte så mycket annat att äta i trädgården just nu! Kram Anna

      Radera
  2. God morgon !

    Låter gott och ser så gott ut.
    Ha en härlig vecka.
    Hade dom färgen i Karlsborg ? :)
    Jag vill börja måla gamla fönster soms ka vara till ett skåp till blivande gäst toalett.
    Nu är trädgolvet på plats... :)
    Skulle man kunna få till ett träff om jag kommer dit ? :)
    Vore kul att ses ...

    Ha en fin dag !

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Gärna, bara jag är ledig! Jag skall till Hjo nästa lördag och kan handla med mig annars!? Kram Anna

      Radera
  3. Nässelsoppa, mums! Passar ju extra bra med soppa nu när det blivit lite svalare utomhus igen.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en hemsida som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

    www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

    Lägg till din widget och du kommer förhoppningsvis att hamna högt upp på matbloggstoppen.

    Om du har några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.

    För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera