tisdag 1 november 2011

Mitt helgon! Min bästa fröken Austen!


När det gäller både inredning och trädgård känner jag att husets och omgivningens stil och själ är så mycket viktigare än trender, hur inredningstokig jag än är! Jag tror att de flesta håller med även om man sedan medvetet kan välja stilkrockar. I alla fall så har jag bott i hem med olika förutsättningar och min inredningsstil har skiftat med boendet. Nu (och för all framtid!) bor vi lantligt och lever lantligt! Volvo XC 70, gummistövlar, kakelugnar, egna grönsaker...nåja egna jordgubbar och kryddor än så länge i alla fall. Men sedan 1996 då en viss serie gick på tv har en fröken inspirerat mig hur lounge- modernt, stilrent jag än har bott. Jag syftar såklart på Jane Austen!


Ända sedan jag satt i en etta och tittade på Stolthet och Fördom på onsdagskvällarna har Jane Austen och hennes verk varit en stor del av mitt liv! Jag har läst ALLT, jag har ALLA filmer i ALLA olika versioner. Och jag älskar dem! Jag har vandrat på engelska landsbygden i hopp om att mister Darcy eller Knighly skall komma gående på de slingrande stigarna. Jag har inte haft något annat än empirklänningar på alla baler jag gått på. Äldsta dottern Emma. Mitt hår ser ut som en misslyckad Eliza Bennet- uppsättning innan kammarjungfrun hunnit göra sitt. Det kan gå några månader men rätt som det är när det finns en lugn stund över så är det någon av klassikerna som åker in i DVD:n (ja ni förstår ju att vi inte har Blue- Ray eftersom vi fortfarande kör tjock- tv!).


Hon är ju geniförklarad sedan länge men så här på Allahelgonadagen vill jag även tända ett ljus för fröken Austen! Har du en stund över, fem timmar om man skall vara exakt, hyr Stolthet och fördom och njut av karaktärerna, inredningen, trädgårdarna, språket, kvickheterna och de vackra kläderna. Absolut stressfritt!


Mina bästa!
  1. Stolthet och Fördom
  2. Övertalning
  3. Emma
  4. Förnuft och Känsla
  5. Northanger Abbey
  6. Mansfield Park
  7. Lady Susan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar