måndag 13 oktober 2014

Då var matrummet "klart"


















Renoveringen började med att jag hade att turen att vinna tapeter från Boråstapeter i en tävling på StyleRoom i somras. Det var inget fel på rummet vi hade men ni inredningstokiga vet hur det är när en sten sätts i rullning...

Jag ville göra rummet mörkare, mysigare och ge det mer karaktär. Ge det en kombination av öppen och stängd förvaring. Jag ville vända det stora rummets nackdel, boxen i taket som rymmer vatten och avlopp från tvättmaskinen, till något positivt. Jag ville använda de gamla dörrarna som stod i vår lada. Men inte bara luta dem mot väggen utan ge dem en funktion. Jag ville blanda in mer natur, mycket metallglans, återbruk, gammalt, hantverk och modernt i samma rum. Färgerna grått, brunt och rostrött ville jag kombinera med metall. Och så ville jag att min man och jag skulle tillverka något tillsammans! 

Tapet från Boråstapeter, Pigment 7909 smoked pearl, fäll från Modesto.se, mässigslampor, ram och smyckeskrin från Louise Interiör, doftljus från Terrible twins. Lyktor och lådor från Vita Ranunkler och frukter i trä från Rum och kök i Karlsborg. Anders Nilssons måleri har tapetserat och kommer att få fortsätta med det tills jag vågar försöka själv!

10 kommentarer:

  1. Du har verkligen fått till det med både modernt och gammalt i en härlig kombo. Gillar det mycket!! Du har gett inspiration till mitt eget vardagsrum- ska bara övertala maken ;).

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Gillar de gamla spegeldörrarna som du använt. Vilket maffigt matbord. Wooow! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så otroligt fint det blev! Var har du köpt marmorplattorna?

    SvaraRadera
  4. Vad snyggt det blev! Vilken härlig mix av allt. Kram Suss

    SvaraRadera
  5. WOW!!! Sååå fint!!
    Andas Ernst på något vis, hoppas du tar det som en komplimang för jag gillar VERKLIGEN Ernst.
    Kul också att du vill vara med i utmaningen:)
    Ha de fint!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Har inte orden att uttrycka hur vackert det blev...Och att ni dessutom återanvänt gammalt material till något nytt är fantastiskt !!!
    Det är inte bara fint utan också väldigt personligt och hemtrevligt.
    - Njut !
    Varma kramar / Anneli

    SvaraRadera
  7. Så fint och stort matrum...jätteläckert!...jag har också snöat in på naturmaterial just nu, hihi....i mitt inlägg i dag tex. ;))...ta in naturen i hemmen!!!
    Återanvändning är ju toppen!......det gillas!!
    Kram och hej från mej
    Bia

    SvaraRadera
  8. Åh så fint det blev! Och så härligt höstigt:)
    Kram

    SvaraRadera