söndag 19 oktober 2014

Grå nyanser och nybakat bröd!






Det är två ämnen på tapeten idag! Det första är färgkoder som jag har fått frågor om. Tapeten är ju Boråstapeters Pigment 7909. Soffan och stolarna är målade med Alcro designers Grådis och hyllplanen NCS S3500-N och allt är halvblankt. Och Ja, jag gillar dem väldigt mycket!

Det andra är bröd. Det är så himla gott med nybakat bröd på helgen. Att sätta sig men en kopp och nybakat på en oväntad plats i huset är obeskrivligt mysigt! Här är mitt bästa, enkla och ganska nyttiga tips på rågbröd!

0,5 liter fingerljummet vatten slås över 50 g jäst som smulats i en bunke. Rör om och tillsätt 1 dl olja, 0,5 dl sirap, 0,5 msk salt och lika mycket brödkrydda. Nu är det dags att tillsätta mjöl. Börja med det grövsta. Jag använder ungefär 2 dl rågkross, 5 dl grovt rågmjöl och 3 dl dinkelmjöl. Degen skall vara kletig och inte släppa bunkens kanter så häll i lite dinkel i taget.

Låt degen jäsa övertäck i sådär 30 minuter. Sleva  därefter upp degen i fyra klickar på klädd plåt. Tryck till och nagga och jäs igen under duk i 30 minuter. Sätt på ugnen under tiden. Baka i 9 minuter i 250 grader. Ungefär! Låt svalna på galler och njut därefter med smör!

Här kan man byta mjölsorter, kryddor och tid lite som man känner för. Och gott blir det!

Jag önskar en trevlig söndag!

Den stora härliga fällen kommer från Modesto.se

8 kommentarer:

  1. Fantastiskt snygg grå nyans!!
    Blev lite kär i soffan jag=))

    Kram och fin vecka //Hannis

    SvaraRadera
  2. Soffan har verkligen en ljuvlig grå nyans! Superfin!
    Så gott med nybakt bröd! Jag är usel på att baka... inget jag hinner med.
    Kram och tack för fina ord!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Nu har jag röstat 4 ggr på dig. Heja heja,
    hoppas du vinner. Jättefina bilder, gillar
    din skrivhörna.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. En härlig grå nyans, gillas. Ljuvligt med nybakat, den doften som sprider sig i huset är nästan oslagbar. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar :) Vill bara säga att jag röstade på din blogg förra veckan. Så roligt!

    SvaraRadera
  6. I love grey, and I love your grey. Looks fantastic. So elegant and fresh! And nothing better than self made bred! I can smell it! Hmmmmm!
    Have a happy happy time
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Så vackert med grått, det är en färg som jag gillar bara mer och mer!
    Och nybakat bröd alltså, inte mycket som slår den underbara doften.
    Kram

    SvaraRadera
  8. danke für die schönen bilder und einen schönen abend wünscht angie aus deutschland

    SvaraRadera